Terhi Simonen-Jokinen

Yrittäjä, eläinlääkäri (ELT)

Kotipaikka: Karstula

Syntymävuosi: 1976

Terhi Simonen-Jokinen, 42, on kolmen lapsen äiti ja yrittäjä. Koulutukseltaan hän on eläinlääketieteen tohtori. Perheellä on myös maa- ja metsätaloutta. Terhi on ollut mukana vaikuttamassa jo opiskeluajoista asti. Ensin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnassa ja omassa tiedekunnassa, sitten ammattijärjestössä (Eläinlääkäriliitto), ja tie on vienyt edelleen kuntapolitiikan kautta maakunnallisiin luottamustehtäviin maakuntahallituksen jäseneksi.
Karstulan kunnanvaltuustossa Simonen-Jokinen on kolmatta kautta ja toimii tällä hetkellä kunnanhallituksen toisena varapuheenjohtajana.

Simonen-Jokiselle tärkeitä teemoja ovat maaseudun yrittäjyys ja elinvoima, maaseudun ja kaupunkialueiden kehittäminen yhteistyössä, koulutusmahdollisuudet myös haja-asutusalueilla ja oikeus asuttaa koko Suomea turvallisesti.Tutkijataustan ja eläinlääkärityön kautta eläinten hyvinvointi ja tutkittuun tietoon pohjautuva päätöksenteko politiikassakin ovat lähellä sydäntä.

Terhi

Terhi Simonen-Jokinen DVM, PhD

Kokoomuksen muut ehdokkaat Keski-Suomessa

Tuija Siltanen

Myyntipäällikkö, eläkeläinen

Kotipaikka: Viitasaari

Syntymävuosi: 1954

Puhelinnumero: 040 0547457 / tuija.siltanen@viitasaari.fi

(lisää…)

Reetta Nummelin

Yrittäjä, rakennusinsinööri (amk), Jyväskylän kaupunginvaltuutettu

Syntymävuosi: 1981

Puhelinnumero: 040 747 3908 / reetta.nummelin@garantiarakennus.fi

Jyväskyläläinen, 37-vuotias rakennusalan yrittäjä, joka tarttuu kaikkiin tehtäviinsä suurella intohimolla ja tarmolla sekä pyrkii tekemään kaiken perusteellisesti laatu edellä. Kun toimeen tartutaan, niin se varmasti hoidetaan loppuun asti. Tällä periaatteella olen aina hoitanut työni ja muut toimeni ja tätä oppia siirrän myös omille lapsilleni eri yhteyksissä. Perheeseeni siis kuuluu yrittäjämieheni lisäksi kaksi tytärtä sekä kolme karvaista toyvillakoiraneitiä.

Kiteytän teemani kahteen sanaan: työtä ja hyvinvointia. Yrittäjyys mahdollistaa minulle työpaikkojen luomisen ja työn tarjoamisen, joka puolestaan tuo kasvua sekä taloudellista turvaa monille. Työn ja verotulojen kautta mahdollistetaan hyvinvointi, taataan vakaa talous ja näin tulevaisuudessakin pystymme tarjoamaan maassamme kattavat ja laadukkaat peruspalvelut kaikille. Meidän on tulevaisuudessa kiinnitettävä myös enemmän huomiota erilaisiin asumismuotoihin, jotka mahdollistavat ikääntyvän väestön kotona asumisen mahdollisimman pitkään ja liikuntarajoitteisia ihmisiä unohtamatta.

Oman rakennusalan yrityksen luotsaamisen lisäksi toimin Jyväskylän kaupunginvaltuutettuna sekä rakennus- ja ympäristöjaoston jäsenenä. Olen myös toista kautta Jyvässeudun yrittäjäkokoomuksen puheenjohtajana ja Jyväskylän yrittäjien hallituksen jäsenenä.

Janiika Vilkuna

Janiika Vilkuna

Europarlamentaarikon avustaja, viestintäkoordinaattori

Kotipaikka: Jyväskylä / Bryssel

Syntymävuosi: 1984

Puhelinnumero: +32 491 33 2480

Vilkuna on neljännen polven keskisuomalainen, 35-vuotias perheellinen kahden lapsen äiti. Vilkuna työskentelee päätöksenteon ja lainsäädäntötyön ytimessä europarlamentaarikko Henna Virkkusen avustajana ja viestintäkoordinaattorina Euroopan parlamentissa.

Vilkunalle on viime vuosien poliittisen vaikuttamistyön lisäksi ehtinyt kertyä monipuolinen ura viestinnän saralla aina tiedepuisto- ja yliopistomarkkinoinnista start up -yritysten viestintäkoulutuksiin. Vilkunalla on toimittajakokemusta YLE Radio Keski-Suomesta (nykyinen YLE Jyväskylä) ja hän on toiminut Jyväskylän yliopiston viestintäyksikön sekä Kuopio Innovationin tiedottajan tehtävissä. Hän on opiskellut pääaineenaan viestintää Jyväskylän yliopistossa, suorittanut Erasmus-opinnot Cardiffin yliopistossa Walesissa ja tehnyt maisterivaiheen opintoja Vrije Universiteit Brussel´issa Belgiassa.

Emilia Koikkailainen

Emilia Koikkalainen

Huopakauppias

Kotipaikka: Keuruu

Syntymävuosi: 1980

Puhelinnumero: 050 318 0553

Keuruulla asuva 38-vuotias Koikkalainen on Koskenpään Huopatehtaan omistaja ja yrittäjä.

Oman yrittäjyyden ja yrittäjäverkoston kautta yhteiskunnan muutostarve on konkretisoitunut huopakauppiaalle yhä vahvemmin: – Yhteiskunnaltamme vaaditaan uudenlaista tekemisen kulttuuria. Haluan olla rakentamassa tasa-arvoisempaa ja yritteliäämpää yhteiskuntaa, jossa vastuullisuuden laaja-alaisuus ymmärretään ja siihen kannustetaan entistä voimakkaammin.

Koikkalainen on Keuruun kaupunginhallituksen jäsen, Keuruun kokoomusnaisten puheenjohtaja ja yrittäjäaktiivi, jolle työelämän vastapainoa antavat yrittäjyysjärjestön verkosto ja aktiivinen nuorkauppakamarilaisuus. Nuorkauppakamarilaisuudesta (Junior Chamber International, JCI) onkin tullut Koikkalaiselle elämäntapa.  Emilia on juuri valittu nuorkauppakamarin kansainvälisiin luottamustehtäviin.

Katja Isomöttönen

Katja Isomöttönen

Perhepäivähoitaja, tradenomi

Syntymävuosi: 1974

Puhelinnumero: 0407303406 / katja.isomottonen@gmail.com

Motto: Hyvän puolella ja puolesta.

Olen 44-vuotias yksityinen perhepäivähoitaja Jyväskylästä. Yrittäjäperheeseen kuuluu aviomies, kaksi teinipoikaa ja yksi leikki-ikäinen. Olen työskennellyt aiemmin luonto- ja kulttuurimatkailun parissa Keski-Suomessa mm. Varjolan matkailutilalla Laukaassa ja kulttuurimatkailuhankevetäjänä Keuruulla.

Keski-Suomessa on upeita kulttuuri- ja luontomatkailukohteita sekä tapahtumia, jotka tuovat elinvoimaa ja työtä maakuntaamme. Matkailu on kasvava toimiala ja Keski-Suomen on oltava mukana kasvun kärjessä.

Seniorit ovat rakentaneet perustan hyvinvoivalle Suomelle. Lasten ja nuorten kasvun tukeminen taas on ensiarvoisen tärkeää tulevaisuuden hyvinvoinnin kannalta. Työtä niin päivähoidossa, koulussa kuin seniorityössä on arvotettava korkeammalle valtion taholta. Keski-Suomi on ja sen tulee jatkossakin olla varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja seniorityön suunnannäyttäjänä.

Tommi Lunttila

Yrittäjä, maa- ja metsätaloustuottaja

Kotipaikka: Äänekoski

Syntymävuosi: 1976

Puhelinnumero: 0400 716 090 / tommi@lunttila.com

42-vuotias yrittäjä sekä maa- ja metsätaloustuottaja Äänekoskella ja kahden lapsen isä. Toiminut pitkään kaupunginvaltuuston ja -hallituksen jäsenenä. Näkyvin luottamustoimeni on ollut MTK ry:n valtuuskunnan puheenjohtajuus, jossa edunvalvontatyö keskittyi elinkeinojen toimintaedellytysten parantamiseen. Olen toiminut Keski-Suomen maakuntaliiton valtuuston varapuheenjohtajana. Mukana myös lukuisissa muissa luottamustoimissa poliittisella, järjestö- sekä elinkeinosektorilla.

Vuosien kokemus päätöksenteosta on tuonut laajat verkostot ja vahvan näkemyksen asioiden edistämisestä. Luottamustoimet Brysselissä Euroopan komission tasolla ovat antaneet laajaa perspektiiviä. Keski-Suomen edunvalvontaa on mahdollista tehdä paljon nykyistä tehokkaammin ja tuloksekkaammin.

Tarvitsemme lisää työtä ja elinvoimaa. Tämä tapahtuu ratkaisemalla yrittäjyyteen, biotalouteen ja byrokratiaan liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tärkeää panostaa myös koulutus- ja tutkimusmahdollisuuksiin sekä liikenneyhteyksiin. Keski-Suomi ei saa jäädä muuta maata jälkeen.

Haluan olla rohkeasti rakentamassa kasvavaa, kehittyvää ja kestävää Keski-Suomea.

Aki Virtaniemi

Aki Virtaniemi

Sijoittaja, metsänomistaja, hallitusammattilainen

Kotipaikka: Luhanka

Syntymävuosi: 1970

Puhelinnumero: 040 555 2298

Virtaniemi on 48-vuotias sijoittaja, metsänomistaja ja hallitusammattilainen. Puurakentamisen edelläkävijä CLT Plant Oy:n hallituksen puheenjohtaja Aki Virtaniemi on myös kunnanhallituksen ja maakuntavaltuuston jäsen.

– Teemojani ovat talous, ilmastonmuutos ja suomalainen kestävän kehityksen rakentaminen, Virtaniemi tiivistää. – Nousukaudella hyvin vauhtiin saadut rattaat tulee pitää myös matalasuhdanteen aikana pyörimässä. Ihmisten, yritysten, kuntien ja valtion olisi huomioitava kulutuskäyttäytymisessään kotimaisten palveluiden ja tuotteiden hyödyntäminen. Yhteispelillä se sujuu, jos kaikilla on sama päämäärä, viedä Suomea eteenpäin.

Ville Väyrynen

Ville Väyrynen

Kirurgi

Kotipaikka: Muurame

Syntymävuosi: 1975

Puhelinnumero: 0405375615

Olen 43-vuotias kuntoilua sekä matkailua harrastava kirurgi ja perheenisä Muuramesta. Olen toisen kauden kunnanvaltuutettu.

Paikkani Muuramen Hyvinvointi-liikelaitoksen johtokunnassa antaa näkemystä SOTE-kenttään myös perusterveydenhuollon osalta. Koko työurani julkisella sektorilla toimineena osaan hahmottaa sekä nykyisen järjestelmämme vahvuudet että kehitystarpeet suhteellisen selkeästi. Odotan innolla tulevia keskusteluja myös mukavuusalueeni ulkopuolella. Ei siis pelkkää SOTE:a, eihän…

Hanna Laakso

Hanna Laakso

Pastori

Kotipaikka: Laukaa

Syntymävuosi: 1975

Puhelinnumero: 040 528 2846 / hanna.laakso19@gmail.com

Motto: Politiikka on rakkauden jatkamista toisin keinoin

Olen pappi, täti kuudelle lapselle, maakunta- ja kunnanvaltuutettu, Laukaan Kokoomuksen puheenjohtaja, Keski-Suomen Kokoomuksen hallituksen ja Kokoomuksen puoluevaltuuston jäsen. Tykkään sisustamisesta ja harrastan rullaluistelua ja laskettelua.

Minua politiikka on kiinnostanut kauan, vaikka ”julkisesti” olen ollut politiikassa mukana vuoden 2012 kuntavaalien myötä. En ole koskaan pelännyt haasteita ja itseni likoon laittamista. Myös politiikkaan mukaan lähtemisessäni on kyse halusta tarttua toimeen ja tehdä asioille jotakin. Asiat eivät muutu päivittelemällä. Muutos vaatii aina tekijänsä.

Politiikka on vaikuttamista asioihin, joita pidän tärkeinä. Oikeus työhön on yksi kansalaisten perusoikeuksista. Tästä huolimatta kaikkien ei ole helppo löytää itselleen työtä. Vaikeasti työllistyvien mahdollisuudet työhön on yksi niistä asioista, joita haluan olla omalta osaltani edistämässä. Tämä edellyttää myös sosiaaliturvan pikaista uudistamista seuraavalla vaalikaudella. Lisäksi on hyvä muistaa, että mitä korkeampi työllisyysasteemme on, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on tarjota palveluja kaikille.

Kokoomuksen yksi slogan kuuluu ”Politiikka on rakkauden jatkamista toisin keinoin”. Tämä minun on helppo allekirjoittaa diakoniasta vastaavana pappina. Se tarkoittaa muun muassa sopivaa tukea oikeaan aikaan niin lapsille, perheille kuin senioreille. Opetus ja sivistys puolestaan antavat jokaiselle lapselle mahdollisuuden kasvaa täyteen mittaansa.

Ilmastonmuutos on merkittävimpiä maailmanlaajuisia uhkia ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnille. Se paitsi haastaa meitä toimimaan heti, mutta myös kasvattamaan tulevat sukupolvet vieläkin ympäristövastuullisemmiksi kuin edeltäjänsä.

Lotta Ahola

Lotta Ahola

Sairaanhoitaja, Y-AMK

Kotipaikka: Jämsä

Syntymävuosi: 1971

Puhelinnumero: 040 756 8206 / lotta@lottaahola.fi

Motto: Hyvinvointia huolehtimalla!

Olen Lotta Ahola, 47-vuotias sairaanhoitaja (y-amk) ja kolmen nuoren äiti.

Työskentelen Korpilahden ja Säynätsalon terveysasemien vastaavana hoitajana. Tällä hetkellä opiskelen JAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Minulla on vankka kokemus niin kunta-, seurakunta-, maakunta- ja valtakunnan politiikassa toimimisesta. Olen verkostoitunut laajasti luottamustehtävien ja yhdistystoiminnan kautta Keski-Suomessa. Olen valmis hoitamaan kansanedustajan tehtävää keskisuomalaisia kokoomusarvoja kunnioittaen.

Vaaliteema: Arkadialle rotia! #jokuroti

Olen tekijä ja toimin koko Keski-Suomen puolesta. Osaamiseni on sotessa ja koulutuksessa, äitiydessä ja arjessa. #jokuroti koskee myös minua! Haluan politiikasta työn ja Arkadialle rotia. Terveyttä, toimeliaisuutta ja turvaa, sivistystä sukupolvilta toisille.

Eelis Loikkanen

Eelis Loikkanen

Opiskelija, eduskuntaryhmän viestintäsihteeri

Syntymävuosi: 1994

Puhelinnumero: 0407600099 / eelis@eelisloikkanen.fi

Tulevaisuuden haasteet vaativat tulevaisuuden edustajia. Nuoria, motivoituneita ja osaavia ihmisiä kaivataan uudistamaan päätöksentekoa. Ilmastonmuutos ja ympäristöongelmat, valtion velkaantuminen sekä osaamisen ja koulutuksen murros vaativat realistisia ja vaikuttavia ratkaisuja.

Olen Eelis Loikkanen, 24, Jyväskylästä. Olen motivoitunut kantamaan korteni kekoon, olen mukana ratkaisemassa näitä ongelmia.

Sinuhe Wallinheimo

Sinuhe Wallinheimo

Kansanedustaja, LitM

Syntymävuosi: 1972

Puhelinnumero: +358505120873

Sinuhe ”Sinkku” Wallinheimo on 46- vuotias toisen kauden kansanedustaja Jyväskylästä. Sinkulla on yrittäjävaimo ja kolme lasta. Toimi ennen kansanedustajuuttaan ammattilaisjääkiekkoilijana ja yritysvalmentajana. Sinkku muistetaan Keski-Suomessa Jypin historian ensimmäisen mestaruuden takuumiehenä maalinsuulla.

Sinkku kouluttautui uransa aikana kolmen yliopistotutkinnon verran ja on tälläkin hetkellä koulutetuin kaikista istuvista maakuntamme kansanedustajista. Kansanedustajana Sinkku on profiloitunut Keski-Suomen intohimoisena puolustajana, josta taidonnäytteenä mm. kahdella hallituskaudella saadut historiallisen suuret yli 300 miljoonan rahat maakuntamme tiestöön. Hän on ollut vastuussa kokoomuksessa normienpurkamisesta. Leikkisästi Sinkkua kutsutaan eduskuntaryhmässä mr. normipurkajaksi. Tulosta sillä saralla on tullut. Kauppojen aukiolojen vapauttaminen, yrittäjien ei-omistavien perheenjäsenten työttömyysturvan parantaminen, koeaikojen pidennykset ja alkoholilainsäädännön uudistaminen ovat kaikki lähteneet Sinkun aloitteista.

Tulevallakin vaalikaudella Sinkun sydäntä lähellä tulee jatkossakin olemaan Keski-Suomen puolustaminen, normien purku, osaamista ja työllistämistä kehittävät uudistukset. Myös liikuntaan ja kulttuuriin panostaminen ja eritoten liikuntapääkaupungin statuksen lujittaminen Jyväskylään löytyy prioriteettilistan kärkipäästä.

Juha Suonperä

Juha Suonperä

Eversti evp.

Syntymävuosi: 1958

Puhelinnumero: 045 2668089 / juha.suonpera@gmail.com

Olen lentäjäeversti evp. Ilmavoimista ja minulla on vankka tausta johtamisesta, talouden ylläpidosta, organisaation ja toiminnan kehittämisestä, turvallisuussektorilta, koulutusmaailmasta ja yhteiskunnallisten asioiden hoitamisesta.

Minulla on monia luottamustehtäviä niin politiikassa kuin kolmannella sektorilla. Olen muun muassa Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja, Jyväskylän Koulutuskuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja, maakuntavaltuutettu ja Ilmavoimien Kiltaliiton puheenjohtaja. Nyt haluan mukaan myös valtakunnan poliitikkaan.

Suomi on yksi maailman parhaimmista yhteiskunnista maailmassa. Sen pitää olla sellainen myös tuleville sukupolville. Haluan olla vaikuttamassa siihen, että Suomi on tulevaisuudessa maailman paras maa asua, elää ja tehdä töitä.

Kilpailukykyinen vientiteollisuus ja huippuluokan koulutus ovat Keski-Suomen tulevaisuuden avaimet. Ne on pidettävä kunnossa jatkossakin.

Talous ja turvallisuus ovat kivijalkamme ja osaamisella Suomi pärjää tulevaisuudessa!