Keski-Suomen Kokoomus vaatii hallituspuolueiden kansanedustajia ripeisiin toimiin

Keski-Suomen Kokoomus ry

Piirihallitus 30.1.2020

Julkilausuma

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle asetusluonnoksen koskien erikoissairaanhoidon tehtävien jakoa.  Asetusluonnos siirtäisi ruokatorvi-, mahalaukku-, maksa-, haima- ja peräsuolikirurgian Keski-Suomen Keskussairaalasta yliopistosairaaloihin.

Vastuuministeri peruspalveluministeri Krista Kiuru (SDP) on eilisessä haastattelussa (YLE, 29.1.2020) todennut, että Keski-Suomen keskussairaalan ja Kuopion yliopistollisen sairaalan pitää päästä sopuun syöpäleikkausten osalta tai eduskunta tekee päätöksen sijainnista. Vastuuministeri väistää vastuutaan omalla lausunnollaan.

– Puheissa elää ajatusvirhe keskittämisestä Kuopioon. Kyseessä on keskittäminen yliopistosairaalaan ja meidän ammattilaisten vastuulle jää sopivien yhteistyökumppanien löytäminen., varakansanedustaja, kirurgi Ville Väyrynen painottaa.

– Suurimmassa osassa syöpäkirurgiaa potilasvirta tulee suuntautumaan länteen ja etelään. Toteutuessaan asetusluonnos tulisi siis heikentämään koko Erva-alueen toimintaa eikä voittajia olisi. Siksi onkin tärkeää päästä alueellisesti ratkaisuun, joka tyydyttää kaikkia. Keski-Suomen syövänhoito tulee turvata entisellä tasollaan, mutta emme myöskään voi vaarantaa Kuopion valmiuksia tasokkaaseen lääketieteen opetukseen. Jonkinlainen kompromissi tarvitaan, Väyrynen jatkaa.

Keski-Suomen Kokoomuksen piirihallitus on huolissaan Keski-Suomen alueen hallituspuolueiden kansanedustajien hiljaiselosta liittyen vakavaan aiheeseen. Juuri hallituspuolueiden edustajat ovat avainasemassa vaikuttaessaan omiin hallituskumppaneihin asian suhteen.

– Keski-Suomessa on seitsemän hallituspuolueiden kansanedustajaa, jotka ovat olleet yllättävän hiljaa vaikka juuri nyt pitäisi tehdä vahvaa vaikuttamistyötä Keski-Suomen puolesta, varsinkin kun ministeri Kiuru selvästi julkisuudessa vähättelee Keski-Suomen leikkausmääriä ja osaamista, kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo päivittelee.

Keski-Suomen Kokoomus vetoaa Sosiaali- ja terveysministeriöön (STM) ja hallituspuolueiden edustajiin, että he säilyttäisivät nykyisen keskittämisasetuksen 6 §:n muotoilun, jonka mukaan siinä mainitut erikoissairaanhoidon vaativat toimenpiteet voidaan keskittää joko yliopistolliseen sairaalaan tai vastaavan tasoiseen yksikköön. Tällöin leikkaukset voidaan suorittaa juuri siellä, missä siitä on osaaminen ja vaikuttavuus.

Keski-Suomen Kokoomus ry

Puheenjohtaja Lotta Ahola, 040 756 8206