Skip to content
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Keski-Suomen Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Meistä
  • Aluevaltuusto
  • Maakuntavaltuusto
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
Keski-Suomen Kokoomus
Uusi Aalto 1/20

Tekniikan rinnalle myös digipedagogisia taitoja

1.5.2020 Lukuaika 2 Minuuttia

Jyväskyläläinen Mari Kyllönen ei tiennyt vielä helmikuussa kasvatustieteen väitöstilaisuudessaan, kuinka ajankohtainen hänen aiheensa on kuukauden sisällä. Kyllönen tarkasteli väitöskirjassaan opettajien digipedagogista osaamista ja sen kehittämistä.

Mikä on päällimmäinen huomio, jonka teit tutkimuksessa?

Opettajien teknologian käyttö on erittäin pedagogiikkakeskeisestä. Se, missä määrin opettaja käyttää teknologiaa työssään on yhteydessä käytössä oleviin resursseihin, kuten laitteisiin ja käyttökoulutukseen. Mutta vähintään yhtä merkityksellisiä ovat opettajien omat uskomukset teknologian pedagogisesta käytettävyydestä sekä omasta teknisestä osaamisesta, sekä kyvystä oppia uusia teknologioita. Opettajia kouluttaessa olisi syytä huomioida opettajan omat lähtökohdat ja kiinnittää uusien teknologioiden opettelu suoraan arkityöhön siten, että tukea on saatavilla joustavasti ja tarpeen mukaan. Yhtenä tutkimuksen tuloksena syntyi teknologian viisaan käytön edellytykset -suositukset.

Olet varmasti seurannut nyt kevään tilannetta ja opettajien digiloikkaa. Löydätkö yhteyttä omaan tutkimukseesi?

Kevään tilanteen myötä on hypätty monesta näkökulmasta katsoen kylmään veteen. On selvää, että siirtyminen teknologiavälitteiseen tai -avusteiseen opetukseen on iso haaste. Tilannetta tiiviisti seuraten voi todeta että kouluissa on todellakin tehty isoja ihmeitä, joissa esim. digitutortoiminnasta ja sen myötä saaduista aiemmistakin kokemuksista on ollut suunnaton apu. Teknisessä osaamisessa on varmasti tapahtunut runsaasti edistymistä, mutta juuri digipedagoginen osaaminen näyttäytyy haastavana. Teknologiaa hyödynnettäessä tulisikin muistaa, että totuttua tapaa opettaa on myös paikoin muokattava. Tämä toki edellyttää sitten taas riittävää teknologian mahdollisuuksien tuntemusta.

Miten opettajia olisi pitänyt tukea enemmän tämän kevään aikana?

Ensimmäisenä huomio kiinnittyi siihen, miten eriarvoisessa asemassa opetustyötä edelleen tehdään työvälineiden suhteen. Aika harvassa ovat kunnat, joissa sekä jokaiselle opettajalle että oppilaalle on tarjolla laitteita normaaleissakaan olosuhteissa. Myös puhelimen voisi olettaa olevan ns. aikamme normaali työväline. Ehkäpä näihin kysymyksiin viimein tulee muutosta.

Onko tämä digiloikka pysyvä ja tuleeko tästä tulevaisuudessa uusi normaali?

Varmasti edistystä teknisessä osaamisessa tapahtuu, mutta mikä jää pysyväksi on arvoitus. Opettajien pedagogiikkakeskeisyys liittyy vahvasti arvoihin, käsittäen mm. kasvatukseen ja vuorovaikutukseen liittyviä vahvasti jaettuja näkemyksiä. Vaikka uskon että joitain käytäntöjä jää pysyvästi käyttöön, en pidä täysin poissuljettuna sitäkään, että ”paluu arkeen” saattaa aiheuttaa ”huh enää ei tarvitse digiä”-tuntemuksia. Tautitilanteen normalisoiduttua on pikemminkin etsittävä ”kolmas normaali”, molempia nyt elettyjä aikoja sopivasti yhdistellen.

 

Lue Uusi Aalto 1/2020

Artikkelien selaus

Previous Previous
Korona käänsi opiskelijakevään päällaelleen
NextContinue
Koronakriisistä lisälasku koulutukselle

Kokoomus.fi uutisia

  • Paikka auki: Helsingin kokoomuksen toiminnanjohtaja
  • Kokoomuksen eduskuntaryhmän vastaukset hallitustunnustelija Orpon kysymyksiin
  • Hallitustunnustelija Petteri Orpon kysymykset eduskuntaryhmille
  • Puhemies Petteri Orpon puhe valtiopäivien avajaisissa
  • Minni Rantanen Satakunnan piirin toiminnanjohtajaksi

Verkkouutiset.fi

  • ”Kuin Vladimir Putin” – Kiinan puolustusministerin jyrkät puheet järkyttävät
  • Ukrainalla huutava tarve ilmapuolustukselle: Venäjä metsästää lentokenttiä
  • Puola rakentaa nyt Euroopan uutta suurarmeijaa
  • Kohutun konsulaatin edessä osoitetaan mieltä päivittäin
  • Asiantuntija Ylelle: Vanhoja metsiä on liian vähän

Seuraa meitä

Facebook Twitter Instagram

© 2023 Keski-Suomen Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Scroll to top
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Meistä
  • Aluevaltuusto
  • Maakuntavaltuusto
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
Skip to content
Search
Open toolbar Saavutettavuus

Saavutettavuus

  • Suurenna tekstiäSuurenna tekstiä
  • Pienennä tekstiäPienennä tekstiä
  • MustavalkotilaMustavalkotila
  • Korkea kontrastiKorkea kontrasti
  • Negatiivinen kontrastiNegatiivinen kontrasti
  • Vaalea taustaVaalea tausta
  • Alleviivaa linkitAlleviivaa linkit
  • Luettava fonttiLuettava fontti
  • Reset Reset