Ryhmäpuheenvuoro maakuntavaltuustossa 16.5.2025
Hyvät kuulijat – viimeistä viedään tällä kokoonpanolla. Olen Suvi-Jaana Aho Muuramesta ja tuon kokoomusryhmän terveiset tähän tilinpäätöskokoukseen.
Mainio tulos monella mittarilla ja selkeä toimintakertomus; hyvillä mielin esitämme hyväksymistä ja kiitämme kaikkia, joiden työn tulosta tässä tarkastelemme. Tarkastuskertomuksessa ruoditaan perusteellisesti mennyt vuosi enkä tässä puheenvuorossa lähde jo esitettyjä asioita toistamaan.
Näin viimeisessä kokouksessa toteutuneen äärellä on katse tulevassa.
Strategiaa aamupäivän työstimme – neljän vuoden valtuustokausi on lyhyt aika
pureutua kehittämiskohteisiin.
Keski-Suomen helmikuinen työttömyysaste 14,2 % on liikaa; tuossa joukossa on aivan liikaa nuoria ja korkeasti koulutettuja.
Yritysten näkymät ovat vielä odottavat, mutta eivät raporttien mukaan synkät. Tavoitteena on ”kasvua kaiken keskellä” maakunnan brändin mukaisesti. Juuri julkistetussa Yrittäjien Elinvoimabarometrissa Keski-Suomi paransi sijoitustaan – oltiin sijalla seitsemän.
Keskeinen sijainti valtateiden risteyksessä on vahvuustekijä, mutta saavutettavuus nähdään edelleen heikkona ja siihen Keski-Suomen Liiton edunvalvonnan on kohdistuttava. Liitossa on osaamista ja meillä on verkostot – verkostoitumisessa Keski-Suomi oli barometrissa maakuntien ykkönen.
Matkailu ja palvelualan odotuksia sykähdytti alkuvuoden uutisointi, jossa merkittävä brittilehti nimesi Jyväskylän ”Euroopan cooleimmaksi kaupungiksi” vuoden 2025 parhaiden matkakohteiden listallaan.
Otsikon luettuani assosioin kaurismäkeläisyyteen mutta ei lehdessä kuvailtiin: “Yliopistokaupunki, jossa on rikas kulttuuri ja jota ympäröi hämmästyttävä Keski-Suomen luonnonkauneus: yli 3 700 järveä -olisiko hiukan yläkanttiin? 5 700 hirveä – en osaa ottaa kantaa. 140 000 sata neljäkymmentä tuhatta saunaa – aivan varmasti! Basta bra bastu!
Lehden mukaan Jyväskylästä voi tulla vuoteen 2027 mennessä Euroopan trendikkäin kohde.” Tämä nosto on herättänyt kansainvälistä huomiota: jyvässeutua on kuvattu piilossa olevaksi helmeksi. Kiitos Visit Jyväskylän työn ja markkinointiponnistelujen The Sunday Times löysi Jyväskylän. Tässä meille esimerkki: näkyvyyden eteen on tehtävä työtä ja sen on oltava suunnitelmallista ja rohkeaa.
Maakuntalehdessä tänään kerrottiin, kuinka Keski-Suomi oli Suomen matkailun airut 1960-70 luvuilla ainutlaatuisilla korpihotelleilla. Nyt takomaan kansainvälistä hypeä ja hautomaan uusia rantasipejä.
Ja kaikilla tasoilla on muiden toimien ohella muistettava viestiä, kuinka kotiseutumme on hyvä paikka asua ja yrittää.
Haluan kiittää omasta ja ryhmäni puolesta kaikkia kuluneesta kaudesta ja toivottaa coolia kesää yhdessä Euroopan kiinnostavimmista paikoista.
Petäjävedellä 16.5.2025 Suvi-Jaana Aho